Onepager, de naam zegt het al, is een website die bestaat uit één pagina. Wil jij een website voor je bedrijf dan kun je kiezen voor een onepager, ook wel single-page website genoemd, of een multipage website. Het laten maken van een website vereist toch wel een investering. Kies je voor een onepager dan is deze vaak snel gemaakt, de focus ligt op één product of dienst en bovendien is het budgetvriendelijk. Toch kleven er ook wel wat nadelen aan een onepager. In dit blog nemen we de voor- en nadelen met je door zodat jij een goede keuze kunt maken in welk type website het beste past bij jouw specifieke wensen en doelen.
Dit zijn de voordelen van een onepager
Less is more
Bij een onepager staat alle informatie op één pagina, wat het voor je bezoeker gemakkelijker maakt om snel een overzicht te krijgen van wat je aanbiedt. De teksten zijn compacter en meer to-the-point. Je houdt daarmee de aandacht van de lezer sneller en langer vast. Alle informatie is gemakkelijk te vinden zonder dat je door meerdere pagina’s hoeft te navigeren.
Liever scrollen dan klikken
Bezoekers vinden het fijn om alle inhoud te bekijken zonder te hoeven klikken vanuit het menu. Bij een onepager kunnen ze eenvoudig naar beneden scrollen om alle informatie te zien. Zeker op mobiele apparaten vinden mensen dit prettiger.
Weinig onderhoud nodig
Voor een onepager zijn er minder technische functies nodig en je hoeft geen meerdere pagina’s bij te werken. Het gaat immers om één webpagina. Dit maakt het onderhoud van zo’n website veel eenvoudiger.
Minder tijd
Omdat alles op één pagina staat is het belangrijk om kort en krachtig jouw verhaal te vertellen. Dit om te voorkomen dat je bezoeker oneindig moet scrollen en navigeren. Hierdoor kost het je relatief weinig tijd om de website te vullen met beeldmateriaal en teksten. En kun je sneller live gaan!
Lage kosten
Minder pagina’s betekent natuurlijk ook minder uren voor je webdesigner om je website te bouwen en te vullen. Een onepager is daarom goedkoper dan een multipage website. Dit is vaak de reden waarom kleinere bedrijven of startups hiervoor kiezen.
De redenen om niet te kiezen voor een onepager
Te weinig ruimte om voldoende informatie te geven
Een van de grootste beperkingen van een onepager is dat er te weinig ruimte is voor uitgebreide informatie. Je kunt niet eindeloos informatie toevoegen zonder dat de pagina te lang wordt. Te veel scrollen kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken, omdat ze de informatie niet snel genoeg kunnen vinden.
Minder flexibel voor groei
Als je bedrijf groeit en je meer diensten of producten wilt toevoegen, kan het moeilijk zijn om alles overzichtelijk op één pagina te houden. De onepager kan te lang worden en daardoor onoverzichtelijk. Het is dan beter om de website om te zetten naar een multipage website, waar je elke dienst of product een eigen pagina geeft.
SEO technisch minder effectief
Het is lastig om een onepager te optimaliseren voor zoekmachines, omdat er geen andere pagina’s zijn met unieke inhoud en zoekwoorden. Bij een onepager kun je natuurlijk wel een blogmogelijkheid toevoegen. Het is dan niet echt een onepager meer, maar dit kan zeker wel helpen je vindbaarheid met SEO te verhogen.
Langere laadtijd
Omdat alle informatie op één pagina staat, kan de laadtijd van een onepager langer zijn. Dit komt doordat de browser meer gegevens moet laden voordat die ene pagina volledig zichtbaar is.
Hulp nodig bij het maken van een website voor jouw bedrijf?
Wil jij ook een website voor je bedrijf? Een onepager of een multipage website? Als webdesigner heb ik ruime ervaring in het maken van verschillende type websites. Ik adviseer je graag over de mogelijkheden en welk type website het beste past bij jouw bedrijf. Neem contact met mij op!