Hoe kies je de kleuren voor jouw logo en branding?

27 oktober 2023 | Huisstijlontwerp

Het kiezen van de juiste kleur bij het ontwikkelen van een logo of (re)branding is altijd lastig. De kleuren moeten aansluiten bij de identiteit van je bedrijf en jouw doelgroep aanspreken. Het is niet zomaar even mooie kleuren bij elkaar kiezen. Elke kleur wekt namelijk een bepaalde emotie op, het is een taal op zich. Daarom is het goed om van te voren na te denken wat je wilt uitstralen met je bedrijf en wie je doelgroep is.

Kleur is een krachtig middel om je merk te laten opvallen

Juist in bepaalde sectoren zijn er kleuren die heel goed werken. Bijvoorbeeld blauw en groen in de gezondheidszorg en milieu gerelateerde sectoren. Als je met jouw logo en branding wilt opvallen in de markt is het goed om ook te kijken naar je concurrenten. Welke kleurencombinaties gebruiken zij. Gebruik dit als inspiratie en natuurlijk om te voorkomen dat je per ongeluk teveel op een concurrent gaat lijken. Door juist een combinatie van kleuren te kiezen die minder voorkomen in jouw branche kun je je onderscheiden.

Betekenis achter de kleuren

(klik op afbeelding om te vergroten)

Hoeveel kleuren gebruik je in een logo?

Als grafisch ontwerper adviseer ik voor een logo altijd te kiezen voor een eenvoudig kleurenschema met enkele goed gekozen kleuren. Het liefst niet meer dan drie kleuren. Het vinden van de juiste balans tussen de kleuren is hierbij belangrijk. Als je teveel kleuren gebruikt of kleuren die niet goed samen werken leidt dit tot verwarring en komt het rommelig over. Het voordeel van goed gekozen kleuren is dat het de herkenbaarheid van je merk vergroot. Door de kleuren consistent door te voeren in alle online en offline communicatie ontstaat er een samenhangend geheel.

 

Kleuren anders op drukwerk dan op een scherm

Houd er rekening mee dat je de kleuren niet alleen online gebruikt maar ook voor je drukwerk. Dan kunnen er verschillen ontstaan. Het is daarom belangrijk om te weten hoe de kleuren eruitzien op de verschillende media zodat je jouw kleurcombinaties consistent kunt doorvoeren. Je hebt waarschijnlijk de afkortingen CMYK en RGB weleens voorbij zien komen. RGB (rood, groen, blauw) wordt vooral gebruikt voor digitale media, zoals websites en schermen, terwijl CMYK (Cyaan, Magenta, Geel, Zwart) standaard is voor drukwerk. Als je afbeeldingen of logoโ€™s in RBG hebt staan en je wilt deze graag laten afdrukken dan kun je dit omzetten. Heb je hier hulp bij nodig dan help ik je graag! Neem contact op voor meer informatie.

Hulp nodig in de keuze voor de kleuren voor jouw logo en branding?

Ik help je natuurlijk graag bij de keuze voor de kleuren voor jouw logo en branding. Zodat je straks niet alleen visueel aantrekkelijke kleuren hebt maar dat deze ook passen bij jouw bedrijf en doelgroep. Samen aan de slag met jouw logo en branding? Neem contact met mij op!

Bekijk al mijn blogs of filter op categorie