Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Maar wat zegt dat nu eigenlijk? Met een huisstijl presenteer je jouw gehele bedrijf in kleuren, vormen en lettertypes. Het laat zien wie je bent en waar je voor staat. Nee, dat is niet alleen je logo. Een huisstijl is meer. Een logo is een onderdeel van je huisstijl. Ook de kleuren, lettertypes, afbeeldingen en lay-out die je gebruikt horen erbij. Bij het bepalen van je huisstijl is het daarom belangrijk om van tevoren na te denken wat je wilt uitstralen en welke stijl past bij jouw doelgroep.
Huisstijl voorbeelden
Stichting Kindcentrum (Gemeente) Oldebroek (SKGO) vroeg mij een nieuwe huisstijl te ontwikkelen waarbij het groen en oranje terug moest komen vanuit hun oude logo. SKO staat voor ‘Natuurlijk Thuis in Kinderopvang’. Het ‘natuurlijke’ komt terug in het groen en de houtnerf en ook voor het drukwerk gebruiken we papiersoorten met een natuurlijke uitstraling. Op deze manier past de huisstijl helemaal bij de stichting.
Binnen de stichting worden sinds het nieuwe logo de leeftijdsgroepen aangegeven met een kleur: groen voor de kinderopvang, oranje voor de peuteropvang en blauw voor de buitenschoolse opvang. Je ziet deze kleuren dan ook op alle communicatie-uitingen. Zelfs de foto’s die ik gebruik voor de website, sponsorbord of flyers houd ik rekening met de huisstijlkleuren.
Hoe bepaal je nu jouw huisstijl?
Doelgroep en doelen
Voordat je begint met het ontwikkelen van je huisstijl, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat je doelen zijn. Dit helpt om de juiste keuzes te maken wat betreft kleuren, afbeeldingen en andere elementen van je huisstijl.
Concurrenten
Bekijk welke huisstijl andere bedrijven in jouw niche hebben. Zoek naar gemeenschappelijke thema’s en onderscheidende kenmerken. Op deze manier kun je ideeën opdoen en voorkomen dat je een huisstijl kiest die te veel lijkt op die van je concurrenten.
Merkwaarden
Bedenk wat je merkwaarden zijn en hoe je deze wilt uitdragen. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op kwaliteit, duurzaamheid, klantvriendelijkheid of innovatie. Maak een lijst met eigenschappen en kernwaarden die passen bij jouw merk.
Kleuren en lettertypes
Kies een kleurenschema dat bij jou past en dat ook goed werkt op verschillende achtergronden. Bepaal ook welke lettertypes en afbeeldingen je wilt gebruiken in je huisstijl. Het makkelijkst is om een moodboard te maken met een verzameling van afbeeldingen, kleuren, teksten en vormen die je aanspreken.
Maak een professionele indruk met een goede huisstijl
Een sterke huisstijl is belangrijk omdat het de herkenbaarheid en professionaliteit van je organisatie vergroot. Laat wel je huisstijl consequent terugkomen in al je communicatie-uitingen, offline en online. Je website, social mediakanalen, brochures, visitekaartjes en rapporten, maar ook op je auto, je pand of promotieartikelen. Door het consequent toepassen van je huisstijl blijft je merk herkenbaar en zorgt dit voor een professionele uitstraling.
Gebruik een huisstijlhandboek!
Een hulpmiddel om je huisstijl consistent toe te passen is het gebruiken van een huisstijlhandboek. Een huisstijlhandboek is een document waarin de richtlijnen voor het gebruik van je huisstijl staan zoals je logo, kleurenschema, lettertypes en afbeeldingen. Het dient als basisdocument voor je medewerkers en andere betrokkenen, zodat iedereen hiervan op de hoogte is.
Vertel met jouw huisstijl het verhaal van je onderneming! Niet alleen met je logo. Het totaalplaatje moet kloppen. Als grafisch ontwerper zorg ik voor een huisstijl die past bij jouw bedrijf. Wil je dit ook? Kom gezellig een bakkie doen!