Tips voor het gebruik van jouw logo

11 april 2024 | Grafisch ontwerp, Huisstijlontwerp, Webdesign

Een logo is meer dan alleen een afbeelding. Het is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit, het gezicht van je bedrijf. Met jouw logo maak je de eerste indruk op potentiële klanten. Door je logo op de juiste manier te gebruiken, kun je de herkenbaarheid van je merk vergroten en je bedrijf een professionele uitstraling geven. In dit blog geef ik je tips hoe je jouw logo op de juiste manier kan gebruiken en in welke variaties.

5 gouden regels voor het toepassen van jouw logo in je communicatie

 1. Consistent

Gebruik je logo in dezelfde kleur, vorm en grootte. Ga het logo niet vervormen, verdraaien of de verhoudingen wijzigen. Dit kan afbreuk doen aan de herkenbaarheid en professionaliteit van je merk. Gebruik daarom zoveel mogelijk de originele versie en de vaste varianten.

2. Leesbaar

Zorg dat je logo goed leesbaar is op al je marketinguitingen. Denk er bijvoorbeeld aan dat op visitekaartjes het logo niet te klein wordt afgedrukt. Laat je logo door de ontwerper ook altijd in een vectorbestand maken, bijvoorbeeld in .ai of .eps formaat. Dit maakt het mogelijk om het logo te vergroten of te verkleinen zonder verlies van scherpte.

3. Plaatsing

Zet je logo op de juiste plaatsen op je website, brochures, visitekaartjes en social media. Denk na over de positie, grootte en omgeving waarin je logo wordt geplaatst. Zet bijvoorbeeld op je website je logo in de header en footer en in je e-mails bij de handtekening of juist bovenaan de mail.

4. Responsive

Maak je logo responsive zodat deze goed te zien is op alle apparaten, van desktops tot smartphones. Op deze manier blijft je logo altijd goed zichtbaar en herkenbaar. Laat daarom je logo automatisch aanpassen aan de verschillende schermformaten en -resoluties.

5. Hoge resolutie

Zorg voor een hoge resolutie zodat je logo er altijd scherp en professioneel uitziet, ongeacht de grootte waarop het wordt weergegeven. Zo straalt je merk kwaliteit en betrouwbaarheid uit.

Hoe gebruik je de verschillende varianten van je logo?

Je ziet het steeds meer voorbijkomen. Meerdere versies van je logo. Een variatie op jouw originele logo maar dan in een ander formaat. Soms is het voor je uitingen handiger om juist een vierkant, rond of horizontaal logo te hebben.

Primaire logo

Jouw unieke logo dat je het meest gaat gebruiken. Denk aan je visitekaartjes, je website, brochures etc. Dit is het meest uitgebreide logo en bevat je volledige merknaam.

Secundaire logo

Bij een secundair logo is je primaire logo in een ander formaat gezet. Heb je een horizontaal logo dan is het handig als je secondaire logo in een vierkant is gezet. Dit geeft je wat meer vrijheid voor het inzetten van je logo voor je verschillende online en offline uitingen.

Submark

Hier gaat het om een versimpelde versie van je logo die vaak alleen bestaat uit je initialen of je beeldmerk. Goede plekken om een submark te gebruiken is voor je werkboeken of webinar. Je hebt dan op elke pagina subtiel je logo staan.

Merkelementen

Bevat jouw primaire logo merkelementen of iconen dan kun je dit op een speelse manier gebruiken voor bijvoorbeeld opsommingen, in je stories of als achtergrond patroon.

Meer weten over het ontwerp en gebruik van je logo?

Wil jij ook een logo dat past bij jouw bedrijf? Als grafisch ontwerper heb ik ruime ervaring in het maken van passende logo’s en logovarianten. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met mij op!

Sandra Beekman van Signatures

Hoi, ik ben Sandra van Signatures

Volg me voor tips & tricks

Bekijk al mijn blogs of filter op categorie

Stuur een appje
Appen met Sandra
Hoi! 👋

Heb je een vraag over websites, grafisch ontwerp, huisstijl? Of iets anders? Stuur dan gerust een appje.