De kracht van typografie: kies de juiste lettertypes voor je website en in je grafisch ontwerp

De kracht van typografie: kies de juiste lettertypes voor je website en in je grafisch ontwerp

Bij typografie gaat het vooral om de keuze voor lettertypes, lettergroottes, kleuren, letterafstanden en gebruik van witruimte. Elk lettertype draagt zijn eigen karakter, persoonlijkheid en emotie. Als grafisch ontwerper ga ik altijd op zoek naar het lettertype dat jouw bedrijf het beste weerspiegelt. Lettertypen die goed samengaan en de herkenbaarheid van jouw merk versterkt. Het is belangrijk om het juiste lettertypes te kiezen voor je website, logo of huisstijl. Maar waar moet je rekening mee houden?

Doel en doelgroep van je bedrijf

 Zorg dat het lettertype past bij jouw merk en persoonlijkheid van je bedrijf. Welk gevoel wil je oproepen? Wil je een gevoel van autoriteit oproepen? Kies dan voor een lettertype met strakke, hoekige letters. Of juist een gevoel van speelsheid? Ga dan voor een lettertype met ronde, zachte letters. Of kies voor een sierlijk, elegant lettertype als je wil gaan voor een gevoel van luxe. Een lettertype dat bij jouw bedrijf past, zorgt voor een herkenbare en consistente merkbeleving.

Welke soorten lettertypes zijn er?

Er zijn in grote lijnen zo’n zes soorten lettertypes. Elk type heeft zijn eigen karakter.

Serif: lettertypes met een schreef. Qua uitstraling klassiek, conservatief, verfijnd, traditioneel.
Sans serif: lettertypes zonder schreef. De uitstraling is zakelijk, modern, clean en strak.
Slab serif: een broertje van de Serif. De Slab serifs zijn wat rustieker en ruwer dan Serifs. Voor een stoere en bijna vintage uitstraling.
Script: sierlijke lettertypes. De uitstraling is elegant en verfijnd.
Handwritten: handgeschreven lettertypes. De uitstraling is persoonlijk, benaderbaar en informeel.
Display: de wat meer recht toe recht aan lettertypes. Vooral bedoeld voor het wat grotere, reclameachtige werk, voor koppen en titels.

Welke soorten lettertypes zijn er?

Hoe zit het dan met het lettertype van je logo?

Wanneer een bepaald lettertype voor je logo gekozen is, is dit natuurlijk niet perse het lettertype dat voor de teksten op je website of in je flyer gebruikt wordt. Het logo is echt een merkafbeelding op zich. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het lettertype dat gekozen wordt voor on- en offline gebruik past bij het logo en wat je wilt uitstralen.

Zodra je hebt besloten welk lettertype het beste bij je logo past, is het moment aangebroken om te overwegen hoe dik of dun je het wilt hebben. Een vet lettertype straalt kracht uit, terwijl een dunner lettertype een meer moderne en strakke uitstraling heeft. Naast het esthetische aspect van de dikte van het lettertype, is het ook belangrijk om de technische aspecten te overwegen. Bijvoorbeeld, blijft een zeer vet lettertype leesbaar wanneer het kleiner wordt weergegeven? En zal een dun lettertype nog steeds goed zichtbaar zijn op een visitekaartje? Dit zijn allemaal details die je moet overwegen bij het kiezen van je lettertype, om problemen in de toekomst te voorkomen.

Je kunt bij een logo ook meerdere lettertypes gebruiken. Denk aan een lettertype voor de bedrijfsnaam en een lettertype voor een slogan of onderschrift. Vaak zijn dit twee verschillende types, diktes of kleuren (zoals mijn logo…).

lettertypes voor je website

Online lettertypes voor je website

Denk ook goed na welk lettertype je voor je website gebruikt. Ga voor een lettertype dat zich bijvoorbeeld goed aanpast aan de verschillende schermformaten zonder verlies van de leesbaarheid. Maar zorg ook dat het contrast en de grootte van de letters op je website kloppen. Voor lange stukken tekst is het belangrijk om een goed leesbaar lettertype te gebruiken. Voor websites gebruik ik de lettertypes van Google fonts. Deze fonts worden over het algemeen snel ingeladen, ze zijn lichtgewicht en de Google hosting is snel, zo bespaar je kostbare laadtijd. De fonts worden altijd ondersteund door browsers, geen verschillende weergaves op verschillende apparaten en in browsers.

Leesbaarheid letters

Het klinkt heel simpel, maar ik zie het nog weleens fout gaan. Kies altijd een lettertype dat gemakkelijk te lezen is, zowel op papier als op het scherm. Het is natuurlijk heel creatief om allerlei verschillende lettertypes te gebruiken op je website maar helaas is het niet prettig lezen voor je bezoeker. Kies daarom maximaal drie verschillende lettertypes en laat deze consistent terugkomen.

Serif lettertypes  worden veel gebruikt voor lange teksten in drukwerk zoals bijvoorbeeld een boek. Een schreef ondersteunt in een lange tekst de zoekende ogen, omdat de schreven de ogen begeleiden over de regel. Dit werkt juist niet op beeld! Doordat een beeldscherm is opgebouwd uit pixels, werken de streepjes juist verstorend.

Een serif lettertype kan juist weer wel gebruikt worden voor kopteksten. Je kunt zo bijvoorbeeld twee verschillende lettertypes voor koppen en lopende tekst gebruiken om contrast en hiërarchie op een websitepagina aan te brengen. Zorg er wel voor dat de gekozen lettertypes goed bij elkaar passen en elkaar aanvullen.

Voor grafisch ontwerp is eigenlijk alles mogelijk van Google fonts tot Adobe fonts. En bij het ontwerpen van logo’s worden de letters meer afbeeldingen en kunnen ze los worden aangepast, zoals bijvoorbeeld een j langer maken of de punt op de i ronder maken of een heel andere kleur geven.

Laat je merk spreken met de juiste typografie

Wil jij ook een logo, huisstijl en/of een website met een krachtige typografie die past bij jouw bedrijf? Als grafisch ontwerper en webdesigner weet ik veel van de verschillende lettertypes en hun eigenschappen. Ik help je graag om de juiste lettertypes te kiezen voor je bedrijf. Neem contact met mij op!

Welke functionaliteiten zijn er mogelijk op een website?

Welke functionaliteiten zijn er mogelijk op een website?

Met een website kun je meer doen dan alleen je producten of diensten laten zien. Door het inzetten van belangrijke functionaliteiten, kun je je website voor jou laten werken. Ze maken je website gebruiksvriendelijker, je verbetert de interactie met je bezoekers en het helpt om je website beter te laten scoren in de zoekmachines. In dit blog noem ik de belangrijkste functionaliteiten die er zijn om meer uit jouw website te halen.

Haal meer uit je webdesign

Voordat ik start met het ontwerpen van je website is het belangrijk om van te voren goed te weten wat het doel is van je website. Wil je bijvoorbeeld ook internationale klanten aantrekken, heb je een aparte inlogpagina nodig voor leden of vind je het handig dat je klanten direct op de website een afspraak kunnen maken. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk om jouw website uit te breiden. Ik noem hieronder de belangrijkste.

Multimedia

Naast teksten en afbeeldingen kun je nog meer multimedia op je website zetten. Video’s zijn bijvoorbeeld een geweldige manier om je verhaal te vertellen en je product of dienst tot leven te brengen. Maar denk ook aan audiofragmenten zoals podcasts en 3D-presentaties van producten.

Betalingssystemen

Als je producten of diensten verkoopt via je website, is het belangrijk om een betalingssysteem te koppelen. Met een koppeling naar een betalingssysteem als PayPal, Stripe of iDeal kunnen je bezoekers op een veilige en betrouwbare manier online betalingen doen.

Webshop

Naast een betalingssysteem zijn er voor een webshop nog meer functionaliteiten die belangrijk zijn. Denk aan de keuzemogelijkheden bij bestellingen, voorraden bijhouden en automatisch berichten versturen bij bestellingen.

Social media integratie

Vaak kiezen bedrijven ervoor om social media knoppen toe te voegen of een Facebook pixel te laten plaatsen aan de achterkant van de website. Het is ook mogelijk om automatisch updates van je social media kanalen weer te geven op je website.

Beveiliging

Wordfence en reCAPTCHA zijn de meest gebruikte beveiligingsplugins voor WordPress-websites. Ze worden gebruikt om je website te beschermen tegen bedreigingen zoals spam, hacking en phishing.

E-mailmarketing

Door je website te koppelen aan je e-mailmarketingtool, kun je automatisch leads verzamelen en je e-mailmarketingcampagnes optimaliseren. Er zijn veel verschillende e-mailmarketingtools, zoals Mailchimp, ActiveCampaign en HubSpot.

Data analyse

Google Analytics is een tool voor data analyse die kan worden gebruikt om gegevens van je website te verzamelen en te analyseren. Door je website te koppelen aan Google Analytics, kun je inzicht krijgen in het gedrag van je websitebezoekers.

Live interactie

Door je website te koppelen aan een chatbot of live chat-tool, kun je live in gesprek gaan met je bezoeker. Hiermee voorkom je dat bezoekers je site verlaten omdat ze niet vinden wat ze zoeken of wanneer ze vragen hebben over bepaalde producten.

Kalender

Het koppelen van een kalender aan je website is ideaal voor het plannen van afspraken, inschrijven voor evenementen of maken van reserveringen. Dit maakt het voor je bezoeker gemakkelijk om een afspraak te maken en het bespaart jou enorm veel tijd.

Inlogpagina

Je kunt een inlogpagina gebruiken om klanten of leden toegang te geven tot hun gegevens, bestellingen of betaalgegevens. Dit is vooral belangrijk voor inhoud die gevoelig of vertrouwelijk is.

Meertalig

Heb jij ook internationale klanten dan is het natuurlijk fijn als je website in meerdere talen getoond kan worden. Dat is mogelijk. Ik werk met de plug-in WPML waarmee je de website kunt laten zien in verschillende talen.

Het belang van een aantrekkelijke en functionele website

Jouw website is een online visitekaartje dat een eerste indruk geeft van je bedrijf. Je wilt de aandacht trekken van je bezoekers en deze omzetten naar klanten. Ik geloof dat een mooi webdesign met een goede gebruikerservaring belangrijk is voor het succes van een website. Dit begint met een sterke homepage met een duidelijke navigatiestructuur en effectieve landingspagina’s. Bovendien zorg ik voor een responsive design, zodat je website goed wordt weergegeven op alle apparaten, van desktops tot smartphones.

Wil jij ook een website met verschillende functionaliteiten?

Als ervaren webdesigner help ik je graag met het ontwerpen van jouw website. Samen bespreken we wat je wensen zijn en welke functionaliteiten je belangrijk vindt. Is jouw website toe aan een update of wil je een nieuwe website? Neem contact met mij op!

Hoe kies je de kleuren voor jouw logo en branding?

Hoe kies je de kleuren voor jouw logo en branding?

Het kiezen van de juiste kleur bij het ontwikkelen van een logo of (re)branding is altijd lastig. De kleuren moeten aansluiten bij de identiteit van je bedrijf en jouw doelgroep aanspreken. Het is niet zomaar even mooie kleuren bij elkaar kiezen. Elke kleur wekt namelijk een bepaalde emotie op, het is een taal op zich. Daarom is het goed om van te voren na te denken wat je wilt uitstralen met je bedrijf en wie je doelgroep is.

Kleur is een krachtig middel om je merk te laten opvallen

Juist in bepaalde sectoren zijn er kleuren die heel goed werken. Bijvoorbeeld blauw en groen in de gezondheidszorg en milieu gerelateerde sectoren. Als je met jouw logo en branding wilt opvallen in de markt is het goed om ook te kijken naar je concurrenten. Welke kleurencombinaties gebruiken zij. Gebruik dit als inspiratie en natuurlijk om te voorkomen dat je per ongeluk teveel op een concurrent gaat lijken. Door juist een combinatie van kleuren te kiezen die minder voorkomen in jouw branche kun je je onderscheiden.

Betekenis achter de kleuren

(klik op afbeelding om te vergroten)

Hoeveel kleuren gebruik je in een logo?

Als grafisch ontwerper adviseer ik voor een logo altijd te kiezen voor een eenvoudig kleurenschema met enkele goed gekozen kleuren. Het liefst niet meer dan drie kleuren. Het vinden van de juiste balans tussen de kleuren is hierbij belangrijk. Als je teveel kleuren gebruikt of kleuren die niet goed samen werken leidt dit tot verwarring en komt het rommelig over. Het voordeel van goed gekozen kleuren is dat het de herkenbaarheid van je merk vergroot. Door de kleuren consistent door te voeren in alle online en offline communicatie ontstaat er een samenhangend geheel.

 

Kleuren anders op drukwerk dan op een scherm

Houd er rekening mee dat je de kleuren niet alleen online gebruikt maar ook voor je drukwerk. Dan kunnen er verschillen ontstaan. Het is daarom belangrijk om te weten hoe de kleuren eruitzien op de verschillende media zodat je jouw kleurcombinaties consistent kunt doorvoeren. Je hebt waarschijnlijk de afkortingen CMYK en RGB weleens voorbij zien komen. RGB (rood, groen, blauw) wordt vooral gebruikt voor digitale media, zoals websites en schermen, terwijl CMYK (Cyaan, Magenta, Geel, Zwart) standaard is voor drukwerk. Als je afbeeldingen of logo’s in RBG hebt staan en je wilt deze graag laten afdrukken dan kun je dit omzetten. Heb je hier hulp bij nodig dan help ik je graag! Neem contact op voor meer informatie.

Hulp nodig in de keuze voor de kleuren voor jouw logo en branding?

Ik help je natuurlijk graag bij de keuze voor de kleuren voor jouw logo en branding. Zodat je straks niet alleen visueel aantrekkelijke kleuren hebt maar dat deze ook passen bij jouw bedrijf en doelgroep. Samen aan de slag met jouw logo en branding? Neem contact met mij op!

Praatplaten en infographics, de kracht ervan

Praatplaten en infographics, de kracht ervan

Praatplaten en infographics zijn ideaal om complexe informatie te visualiseren. Juist de combinatie van tekst en beeld brengen jouw verhaal, gedachtes en ideeën op een creatieve wijze tot leven. Ze geven op een duidelijke manier de strekking van de boodschap weer. Of je nu een presentatie geeft, een vergadering leidt of een 1 op 1 gesprek voert met cliënten.

Een praatplaat of een infographic

Een praatplaat en infographic lijken op elkaar, toch zit er verschil tussen. Het woord praatplaat zegt het eigenlijk al: er moet bij ‘gepraat’ worden. Het is namelijk een puur visuele boodschap met weinig teksten en cijfers. Ik gebruik hiervoor voornamelijk afbeeldingen, symbolen, kleuren en vormen om de ideeën weer te geven. Het is belangrijk om de juiste visuele elementen te kiezen die de informatie ondersteunen om een gesprek te voeren. Een praatplaat wordt echt ingezet als een ondersteuning bij je presentatie of een offertegesprek en kan niet zelfstandig gebruikt worden. Dit is anders bij een infographic. Door de combinatie van afbeeldingen, tabellen, teksten, cijfers en grafieken kun je jouw boodschap direct duidelijk maken en is een toelichting niet nodig.

Wanneer gebruik je een praatplaat?

Praatplaten zijn perfect om informatie te structureren en te visualiseren zodat het gemakkelijker wordt om de informatie te begrijpen en te onthouden. Deze platen komen oorspronkelijk uit het onderwijs en worden veel gebruikt op scholen, binnen de gemeente en zorg. Toch zijn ze ook ideaal voor de zakelijke wereld. Denk aan het visualiseren van complexe bedrijfsprocessen of voor het ondersteunen van salespresentaties, brainstormsessies, workshops, trainingen of teamvergaderingen. De informatie wordt gemakkelijker begrepen en onthouden.

Voordelen van een praatplaat:

Praatplaten en infographics | Signatures

Wanneer gebruik je een infographic?

Infographics worden vaak gebruikt wanneer er behoefte is aan het overbrengen van gegevens, feiten of statistieken op een beknopte en visueel aantrekkelijke manier. Door gebruik te maken van grafieken, diagrammen, pictogrammen en illustraties komt de informatie tot leven en wordt deze gemakkelijker te begrijpen en te onthouden. Infographics zijn ideaal voor rapporten, jaarverslagen, offertes en presentaties. Maar ook op websites en social media helpen infographics om complexe informatie op een eenvoudige en begrijpelijke manier over te brengen.

Hoe maak je een effectieve praatplaat of infographic?

Stap 1: Bepaal het doel en de doelgroep

Wat is het doel van de praatplaat en/of infographic? Welke informatie moet erin staan? Wie is de doelgroep?

Stap 2: Structureer de informatie

Als je het doel hebt bepaald, moet je de informatie organiseren en ordenen. Gebruik hier bijvoorbeeld een mindmap voor en noteer de belangrijkste onderwerpen.

Stap 3: Kies de kleuren

Kies voor de huisstijlkleuren van je bedrijf of juist de kleuren die passen bij jouw doelgroep en waar het onderwerp over gaat.

Stap 4: Gebruik passende visuals

Dit kunnen afbeeldingen, iconen, symbolen, grafieken of diagrammen zijn. Zorg ervoor dat de visuals relevant zijn en passen bij de inhoud.

Stap 5: Vraag om feedback

Vraag om feedback van anderen op duidelijkheid, leesbaarheid en begrijpelijkheid om te controleren of de boodschap helder is en de informatie makkelijk te verwerken is.  

Signatures maakt jouw boodschap visueel

Met praatplaten kun je jouw boodschap op een unieke en effectieve manier overbrengen. Maar wat als je geen tijd of ervaring hebt om zelf een praatplaat of een infographic te maken? Dat is waar ik in beeld kom! Als grafisch ontwerper kan ik je helpen om jouw boodschap visueel aantrekkelijk te maken en gemakkelijker te begrijpen. Of je nu een zakelijke presentatie geeft, een training of workshop organiseert of een belangrijk idee wilt delen. Ik kan je helpen om jouw verhaal te vertellen met behulp van beeld. Samen werken we aan het ontwikkelen van een praatplaat of infographic die perfect past bij jouw specifieke behoeften en jouw boodschap op een heldere en effectieve manier overbrengt. Maak een afspraak en dan bespreken we de mogelijkheden!

Website ontwerp: Hoe zit het dan met de teksten?

Website ontwerp: Hoe zit het dan met de teksten?

Bij een website ontwerp, denken we meestal aan visuele elementen zoals kleuren, afbeeldingen en lay-out. Maar hoe zit het eigenlijk met de teksten op de website? Vaak worden deze over het hoofd gezien of als een bijzaak beschouwd. Dat is echt een gemiste kans. Zowel het design als de teksten zijn essentieel voor het succes van je website. Het kan nog zo’n mooie website zijn, maar als de teksten niet overtuigend en duidelijk zijn, haken bezoekers al snel af. Daarom is het belangrijk om naast het website ontwerp tijd en aandacht te besteden aan de webteksten.

Wat eerst: website ontwerp of teksten?

Wanneer ik de opdracht krijg voor het ontwerpen van een website, krijg ik vaak de vraag: wat moet er eerst komen, het webdesign of de teksten? Beide zijn belangrijk voor je website. Voor mij is het handiger als ik eerst de teksten heb (én het beeldmateriaal). Dat geeft mij een beter beeld van hoe de website eruit moet zien. Denk aan de opbouw, het aantal pagina’s en menustructuur. Ik stem het webdesign dan af op de inhoud. Het is natuurlijk ook mogelijk om na het maken van het ontwerp de website te vullen met content. Het voordeel is dat je de teksten kan aanpassen aan het design, maar het nadeel is dat er vaak meer aanpassingen nodig zijn. Het gaat er uiteindelijk om dat het website ontwerp en de teksten perfect bij elkaar passen voor een optimale gebruikerservaring.

Zelf teksten schrijven of laten doen?

Tja, ga je nu zelf de teksten schrijven of is het beter om dit te laten doen? Je kunt zelf prima teksten schrijven voor je website. Voor je vindbaarheid neem ik de technische delen van SEO mee bij het bouwen van de website. Jij bent degene die het beste weet wat je wilt overbrengen op je website. Jij hebt de kennis en expertise van je bedrijf. Het voordeel is dat je de volledige controle hebt over de inhoud van je website. Bovendien is het een manier om kosten te besparen. Aan het inhuren van een tekstschrijver zit natuurlijk wel een prijskaartje.

Aan de andere kant is het schrijven van goede webteksten een kunst op zich. Het vereist bepaalde vaardigheden, waaronder een goed begrip van SEO (zoekmachine optimalisatie), het gebruik van overtuigende taal en het creëren van een duidelijke structuur en inhoud. Als je deze vaardigheden niet hebt, krijg je teksten die niet effectief zijn en niet de gewenste resultaten opleveren. Bovendien kan het uitbesteden van tekstschrijven jou tijd besparen. Kun jij je richten op andere aspecten van je bedrijf.

Een goede tekstschrijver voor jouw website

Oké, als ik mijn teksten wil laten schrijven door een tekstschrijver door wie dan? Een goede tekstschrijver schrijft foutloze teksten die aansluiten bij jouw doelgroep en denkt met je mee over de inhoud en boodschap van de teksten. Als je wilt dat jouw website goed gevonden wordt in de zoekmachines, is het belangrijk dat de teksten geoptimaliseerd zijn voor SEO. Kies dan voor een tekstschrijver met kennis van SEO om ervoor te zorgen dat je vindbaar bent in de zoekmachines. Ik werk samen met verschillende freelance tekstschrijvers die kennis hebben van SEO. Ik adviseer je hier graag over.

Ben jij net gestart en wil je een website laten maken of heeft jouw website een update nodig? Ik help je graag! Samen zorgen voor een website met een ontwerp dat helemaal past bij jouw bedrijf. Maak een afspraak en dan bespreken we de mogelijkheden! 

Wat is een huisstijl?

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Maar wat zegt dat nu eigenlijk? Met een huisstijl presenteer je jouw gehele bedrijf in kleuren, vormen en lettertypes. Het laat zien wie je bent en waar je voor staat. Nee, dat is niet alleen je logo. Een huisstijl is meer. Een logo is een onderdeel van je huisstijl. Ook de kleuren, lettertypes, afbeeldingen en lay-out die je gebruikt horen erbij. Bij het bepalen van je huisstijl is het daarom belangrijk om van tevoren na te denken wat je wilt uitstralen en welke stijl past bij jouw doelgroep.

Huisstijl voorbeelden

Stichting Kindcentrum (Gemeente) Oldebroek (SKGO) vroeg mij een nieuwe huisstijl te ontwikkelen waarbij het groen en oranje terug moest komen vanuit hun oude logo. SKO staat voor ‘Natuurlijk Thuis in Kinderopvang’. Het ‘natuurlijke’ komt terug in het groen en de houtnerf en ook voor het drukwerk gebruiken we papiersoorten met een natuurlijke uitstraling. Op deze manier past de huisstijl helemaal bij de stichting.

Binnen de stichting worden sinds het nieuwe logo de leeftijdsgroepen aangegeven met een kleur: groen voor de kinderopvang, oranje voor de peuteropvang en blauw voor de buitenschoolse opvang. Je ziet deze kleuren dan ook op alle communicatie-uitingen. Zelfs de foto’s die ik gebruik voor de website, sponsorbord of flyers houd ik rekening met de huisstijlkleuren.

Wat is een huisstijl?

Hoe bepaal je nu jouw huisstijl?

Doelgroep en doelen

Voordat je begint met het ontwikkelen van je huisstijl, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat je doelen zijn. Dit helpt om de juiste keuzes te maken wat betreft kleuren, afbeeldingen en andere elementen van je huisstijl.

Concurrenten

Bekijk welke huisstijl andere bedrijven in jouw niche hebben. Zoek naar gemeenschappelijke thema’s en onderscheidende kenmerken. Op deze manier kun je ideeën opdoen en voorkomen dat je een huisstijl kiest die te veel lijkt op die van je concurrenten.

Merkwaarden

Bedenk wat je merkwaarden zijn en hoe je deze wilt uitdragen. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op kwaliteit, duurzaamheid, klantvriendelijkheid of innovatie. Maak een lijst met eigenschappen en kernwaarden die passen bij jouw merk.

Kleuren en lettertypes

Kies een kleurenschema dat bij jou past en dat ook goed werkt op verschillende achtergronden. Bepaal ook welke lettertypes en afbeeldingen je wilt gebruiken in je huisstijl. Het makkelijkst is om een moodboard te maken met een verzameling van afbeeldingen, kleuren, teksten en vormen die je aanspreken.

Maak een professionele indruk met een goede huisstijl

Een sterke huisstijl is belangrijk omdat het de herkenbaarheid en professionaliteit van je organisatie vergroot. Laat wel je huisstijl consequent terugkomen in al je communicatie-uitingen, offline en online. Je website, social mediakanalen, brochures, visitekaartjes en rapporten, maar ook op je auto, je pand of promotieartikelen. Door het consequent toepassen van je huisstijl blijft je merk herkenbaar en zorgt dit voor een professionele uitstraling.

Gebruik een huisstijlhandboek!

Een hulpmiddel om je huisstijl consistent toe te passen is het gebruiken van een huisstijlhandboek. Een huisstijlhandboek is een document waarin de richtlijnen voor het gebruik van je huisstijl staan zoals je logo, kleurenschema, lettertypes en afbeeldingen. Het dient als basisdocument voor je medewerkers en andere betrokkenen, zodat iedereen hiervan op de hoogte is.

Vertel met jouw huisstijl het verhaal van je onderneming! Niet alleen met je logo. Het totaalplaatje moet kloppen. Als grafisch ontwerper zorg ik voor een huisstijl die past bij jouw bedrijf. Wil je dit ook? Kom gezellig een bakkie doen!

Hoe kies ik een goede domeinnaam?

Hoe kies ik een goede domeinnaam?

Als bedrijf is het onmisbaar om een website te hebben. Het is je belangrijkste online marketingtool waarin je in één oogopslag ziet wie je bent, wat je doet en waarin jij je onderscheidt van je concurrenten. Wat heb je nu nodig voor een eigen website? Allereerst een goede domeinnaam, maar denk ook aan hosting, websitetool, websitebeveiliging en een SSL-certificaat. Deze laatste zaken kan ik allemaal voor je regelen! Hoef jij alleen nog maar na te denken over een goede domeinnaam. Voor velen is dit al best een klus. Want wat is nu een goede domeinnaam?

Kenmerken goede domeinnaam: kort, eenvoudig en uniek

Je domeinnaam is je digitale adres: het adres van je website en e-mail. Kies bij een domeinnaam voor een korte naam die eenvoudig uit te spreken en te schrijven is én uniek is. Je zit er niet op te wachten om steeds je mailadres aan de telefoon te spellen.

Kort

Een korte naam is makkelijker te onthouden en staat professioneler. Een domeinnaam zoals ikwilmijnwebsitelatenontwerpen.nl is gewoon erg lang. Bovendien bestaat dan het risico dat mensen het verkeerd gaan intypen. Je kunt wel voor een zin kiezen, maar dan een korte zin, zoals: websitemaken.nl of bouweninputten.nl.

Eenvoudig

Het beste is om een domeinnaam te kiezen die eenvoudig uit te spreken en te schrijven is. Voorkom woorden die op verschillende manieren geschreven kunnen worden. Vermijd ook  afkortingen of koppeltekens. Is het bijvoorbeeld Wendy of Wendie? Cadeautjes of kadootjes? Dit leidt tot verwarring. Je hoort regelmatig de reclame van Girav.nl met een v of Gripp.com met dubbel p. Je moet altijd je websitenaam of e-mailadres spellen. Maar ook webdesign4you.nl. Is het dan 4 of for? Het is goed om hier van tevoren over na te denken.

Uniek

Je kunt natuurlijk kiezen voor een domeinnaam waarin je direct ziet wat je doet. Bijvoorbeeld coachputten.nl of giftshoputrecht.nl. Dit zijn domeinnamen die direct iets zeggen over je bedrijf. Voor je vindbaarheid kan dit heel goed werken. Ik geef toch liever de voorkeur aan een eigen unieke naam. Deze vallen meer op, worden beter onthouden en bovendien heeft dit een positief effect op je branding. Gebruik je familienaam of bedenk zelf een originele naam. Check wel altijd even of je naam al bestaat.

Waar ging het mis met Signatures?

Tja, Signatures is niet echt het goede voorbeeld. Toen ik in 2007 startte met mijn bedrijf vond ik Signatures een goede naam. Het staat voor handtekeningen, jouw eigen unieke stempel, ‘handtekeningen op het web’ was mijn ingeving. Het idee achter Signatures vind ik nog steeds heel goed. Alleen als domeinnaam is het niet ideaal. Mensen schrijven het vaak verkeerd. Ik moet het regelmatig spellen als ik mijn website of e-mailadres doorgeef (“Het is sig-naa-tuu-res punt en el – handtekeningen op z’n Engels.”). Daarom adviseer ik mijn klanten om een domein te kiezen die kort, eenvoudig en uniek is.

.com of .nl?

Denk van tevoren goed na of je alleen Nederlandse klanten of ook internationale klanten wil aantrekken met je website. Een website met een .nl domeinnaam met Engelse of Duitse content ziet er niet professioneel uit. Spreek je nu alleen de Nederlandse markt aan en weet je nog niet zeker of je in de toekomst wil uitbreiden naar het buitenland? Kies dan voor een .com. Dan hoef je dit later niet te wijzigen.

Naast de .com en .nl is er tegenwoordig een hele lijst aan domeinextensies, ruim 400. Natuurlijk zijn er heel veel landcodes die niet op een Nederlandse website van toepassing zijn. Je kunt voor Nederland ook kiezen voor bijvoorbeeld .net, .eu, .org of .nu. Dit is een optie wanneer jouw gewilde domeinnaam met .nl al bestaat. Dit kan wel mogelijk tot verwarring leiden. Overigens zijn er ook extensies zoals .studio, .works, .marketing, .events en .fitness die juist weer heel goed kunnen passen bij jouw bedrijf.

Acties met andere domeinnaam

Wil je voor een ludieke actie een andere pakkende domeinnaam gebruiken? Dat kan! Je kunt deze domeinnaam laten registreren en je bezoekers automatisch doorsturen (redirecten) naar je huidige website en naar een specifieke landingspagina. Zo kun je de domeinnaam van je actie gebruiken op je flyers, social media of posters. Wil je dit ook? Ik kan je hierbij helpen!

Start je net als ondernemer en heb je een website nodig? Ik maak een professionele website die past bij je wensen en jouw huisstijl. Gaan we samen sparren over een goede domeinnaam!

Jouw huisstijl doorvoeren in rapporten, whitepapers en e-books

Jouw huisstijl doorvoeren in rapporten, whitepapers en e-books

Een goede huisstijl laat zien wie je bent en wat je doet.

Een huisstijl bestaat uit kleuren, lettertypes, vormen, fotografie en iconen. Door deze consistent door te voeren in al je communicatie-uitingen zet je een sterk en herkenbaar merk neer. Kijk bijvoorbeeld naar een merk als Coca Cola of Ikea. Als je hier de merknaam weglaat, maar wel de kleuren en vormen laat staan zie je nog steeds welk merk het is. Laat je huisstijl overal in terugkomen. Juist ook in rapporten, whitepapers en e-books. Maak ze aantrekkelijker, leesbaarder en overtuigender met grafische vormgeving. Helemaal in de look & feel van jouw organisatie.

Jouw verslag of rapport informatief én aantrekkelijk met grafische vormgeving

Een mooi ontwerp en design van je adviesrapport of verslag oogt professioneler en leest makkelijker. Dit kan in de vorm van een magazine, brochure, poster of whitepaper. De lappen tekst en ingewikkelde tabellen worden omgezet naar een document met illustraties en infographics. Hoofd- en bijzaken onderscheiden zich door duidelijke koppen en kaders. Zo ontstaat er een document dat duidelijk de informatie weergeeft en prikkelt om te lezen. Vergeet ook niet de voor- en achterkant. Met een passend ontworpen voorblad geef je direct een goede eerste indruk van wat je lezer kan verwachten.

Infographics in jouw huisstijl

Afbeeldingen en plaatjes zeggen meer dan woorden. Daarom zijn infographics bij uitstek geschikt om informatie op een heldere manier weer te geven. Ideaal bij complexe onderzoeken of processen. Infographics worden opgebouwd aan de hand van de tekst en cijfers die in het rapport staan met symbolen en kleuren die passen bij je huisstijl zodat de uitstraling helemaal past bij de organisatie. Het gaat om het creëren van de juiste combinatie van beeld en verhaal. Hiermee vergroot je de leesbaarheid en de impact van de tekst.

Infographics voor adviesbureaus

Om bij een presentatie, in een offerte of een eindrapport een verhaal in woorden visueel te maken word ik vaak gevraagd om het proces, de tijdlijn of het resultaat uit te beelden in plaatjes. Een infographic dus. Afhankelijk van de doelgroep en de eisen die worden gesteld aan de stijl (in de stijl van het adviesbureau of juist in de stijl van de opdrachtgever), bepaal ik het kleurgebruik, het lettertype en de grafische weergave. Dat laatste gaat voornamelijk over de plaatjes; tekeningen of strakke afbeeldingen, wat luchtige opbouw of juist heel zakelijk. Hieronder een aantal voorbeelden.

Jij zorgt voor de inhoud en ik ontwerp

Ik maak regelmatig rapporten, whitepapers en e-books op. Zowel voor offline als online gebruik. Omdat het vaak om veel tekst en cijfers gaat, is het belangrijk dat dit goed leesbaar blijft en fris oogt. Ik laat in de documenten belangrijke elementen eruit springen, speel met quotes en varieer met juiste kleuren. Dit doe ik helemaal in jouw huisstijl! Het is niet aantrekkelijk om een rapport te lezen met alleen maar lappen tekst met ingewikkelde tabellen. Het rapport wordt zonder pardon aan de kant geschoven en niet meer gelezen. Dat is zonde van alle tijd en moeite die erin is gestoken.

Ontwerp e-books voor Mira Saia

Mira bemiddelt, coacht, spart en adviseert. Zij schreef twee e-books en vroeg mij om dit in haar stijl op te maken. Ik gebruikte daar uiteraard haar huisstijlkleuren en huisstijllettertypes voor. Daarnaast maakte ik geschikte afbeeldingen op die passen bij haar manier van werken en wat ze wil uitstralen. Deze afbeeldingen gebruikt ze nu ook los op haar social media, wanneer ze een onderwerp uit één van haar e-books onder de loep neemt.

Wil jij ook een impact maken met jouw rapport, whitepaper of e-book? Een fris ontwerp en helemaal in jouw huisstijl? Neem contact met mij op!
Website laten ontwerpen

Website laten ontwerpen

Je hebt een nieuw bedrijf en wilt je website laten ontwerpen of je hebt al een website en deze is echt toe aan vernieuwing. Hoe gaat het dan in zijn werk? Hieronder laat ik zien welke stappen er nodig zijn om een nieuwe website te maken. Naast een ontwerp is het namelijk ook belangrijk om te kijken naar de benodigde functies, de teksten, beveiliging en snelheid van je website.

Stap 1 Welke functies heeft jouw website nodig?

Allereerst is het voor mij belangrijk om te weten welke functionaliteiten jouw website nodig heeft. Denk aan een contactformulier, reviews, blogs, agenda, chatfunctie, betalingen, video’s etc. Het is goed om hier van tevoren over na te denken. Wat is het doel van je website? Wil je dat mensen een contactformulier invullen of ga je producten verkopen en is een goede betalingsfunctie een vereiste? Voor coaches is het bijvoorbeeld weer handig als bezoekers online een afspraak in kunnen plannen.

Stap 2 Eerste ontwerp

Heb je in beeld welke functies je website moet hebben dan gaan we een stap verder. Je wilt natuurlijk een website die past bij je organisatie. De keuze voor kleuren, lettertypes en vormen moeten passen bij je huisstijl en logo. Ook is het belangrijk om na te denken over wat je jouw doelgroep wil vertellen of laten zien. Dit nemen we allemaal mee in het eerste ontwerp. Dit is een opzet van de homepage met een navigatiestructuur. Op deze manier krijg je een indruk van de look en feel van je website. Omdat deze opzet nog niet online staat is het eenvoudig hier aanpassingen in te doen. Soms is het handig om al in deze fase een tekstschrijver in te schakelen om te helpen met de indeling van je website. Hier adviseer ik je graag over. Samen zorgen we ervoor dat het ontwerp helemaal naar je wens is.

Stap 3 Website bouwen in WordPress

Zodra het ontwerp van alle pagina’s akkoord is, start ik met het bouwen van de website in WordPress. Heb je al een website, dan doe ik dit zo dat de bestaande site nog bereikbaar blijft. Heb je nog geen website, dan krijgt je bezoeker een ‘onder constructie’ pagina te zien tot de website helemaal klaar is. Uiteraard bouw ik de website helemaal responsive, dus goed zichtbaar op telefoons, tablets en PC. Het grote voordeel van het bouwen van een website in WordPress is dat je zelf later makkelijk nog dingen kan wijzigen. Zoals nieuwe foto’s erin zetten, teksten aanvullen en aanpassen of landingspagina’s toevoegen.

Stap 4 Aanleveren teksten: zelf schrijven of tekstschrijver inschakelen

Een website heeft content nodig. Teksten en afbeeldingen. Je kunt zelf de teksten schrijven en deze mij doorsturen. Dan zorg ik dat dit op de juiste pagina’s komt te staan. Zie je het niet zitten om zelf teksten te schrijven voor je website? Geen nood! Ik werk regelmatig samen met diverse tekstschrijvers die jou kunnen helpen. Beeldmateriaal is natuurlijk ook belangrijk en is helemaal afhankelijk van wat je wilt uitstralen. Ga je voor stockfoto’s of kies je voor een fotoshoot? Het is goed om hier van tevoren over na te denken.

Stap 5 Hosting en SSL-certificaat

Om je website online te zetten heb je een domeinnaam en een hostingpakket nodig. Hosting is een stukje ruimte op een server in een datacenter die ervoor zorgt dat jouw website op het internet komt. Naast het ontwerpen en bouwen van websites, kan ik ook zorgen voor de hosting van je website inclusief een SSL-certificaat. Dit certificaat is nodig om de beveiliging van je website te kunnen garanderen. Bovendien neemt Google het mee in de indexering van je website.

Een domeinnaam is natuurlijk heel belangrijk. Het vinden van een goede domeinnaam kan lastig zijn. Allereerst moet de naam nog beschikbaar zijn, maar denk ook er ook aan om de domeinnaam kort en eenvoudig te houden. Hierdoor is deze makkelijker te onthouden en te spellen.

Stap 6 Onderhoud

Nadat je nieuwe website live is, wil dat niet zeggen dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken. Het is belangrijk om je website goed te onderhouden en updates te doen. Denk aan het updaten van WordPress, het thema en de plugins. Wanneer je dit niet doet, heeft dit invloed op de snelheid en het functioneren van je website. Je kunt het onderhoud van je website aan mij overlaten. Ik zorg voor alle updates en als het nodig is doe ik eenvoudige technische aanpassingen. Dit valt binnen onderhoudspakketten die ik aanbied.

Wil jij je website laten ontwerpen door Signatures?

Zoals je leest komt er meer kijken bij het laten ontwerpen van je website dan alleen het ontwerp. Ik help je hier graag bij. We lopen dan samen bovenstaande stappen door en zorgen we voor een website die helemaal bij jou past. Bel of mail mij!

Verschil tussen flyer, folder en brochure

Verschil tussen flyer, folder en brochure

Het verschil tussen een flyer, folder en brochure is eigenlijk heel eenvoudig. De meeste mensen weten wel wat het verschil is tussen een flyer en brochure, maar als je ze vraagt wat het verschil is tussen een flyer en folder hoor je vaak “Dat is toch hetzelfde?”. Nou, er zit wel degelijk verschil in deze twee reclamemiddelen. Een flyer en een folder bestaan inderdaad beide uit één vel papier. Alleen een flyer is altijd ongevouwen. Een folder heeft één of meerdere vouwen. ‘Folder’ komt ook van het Engelse werkwoord ‘to fold’, dat vouwen betekent. Een brochure bestaat uit meerdere vellen papier die aan elkaar zijn geniet of gelijmd.

Wanneer kies je voor een flyer, folder of een brochure?

Flyer

Het is je vast een keer overkomen. Je loopt in de winkelstraat en je krijgt een velletje papier in je handen gedrukt. Je kijkt even snel wat erop staat. Is het interessant? Ja, dan stop je de flyer in je tas.  Spreekt de flyer je niet aan dan gooi je deze in de eerstvolgende prullenbak. Dit is het grote nadeel van een flyer. Het wordt vaak vluchtig gelezen en niet bewaard. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de boodschap, de kleuren, vormen en afbeeldingen. Je wilt dat mensen direct getriggerd worden. Het ontwerp moet kloppen.

Het uitdelen en verspreiden van flyers is nog steeds heel populair. Het doel van een flyer is met een korte boodschap zoveel mogelijk mensen nieuwsgierig te maken of iets onder de aandacht te brengen. Denk aan een aanbieding of een aankondiging van een evenement of opening van een winkel. Een flyer is een ongevouwen velletje papier in A4, A5 of A6 formaat, maar kan ook een afwijkend formaat hebben, zoals rond, lang of vierkant. Een flyer kan aan twee kanten bedrukt worden.

Folder

Op een flyer zet je een korte en krachtige boodschap terwijl je in een folder meer informatie geeft. Folders zijn heel geschikt voor bedrijven, scholen, overheden en stichtingen die meer kwijt willen over een bepaalde dienst of product. Een folder bestaat uit één vel papier die op verschillende manieren gevouwen kan worden. Hierdoor heb je meerdere kanten waar je tekst en afbeeldingen op kwijt kan.

De uitstraling van een folder is net als bij een flyer belangrijk. Je wilt dat je doelgroep of publiek de folder leest en bewaart. Op de voorkant van de folder zet je jouw belangrijkste boodschap zodat de lezer direct weet waar deze over gaat. In de binnenkant ga je hier dieper op in en zet je alle benodigde informatie.

Maak een keuze in formaat, kleur, tekst, vorm en het soort papier dat past bij je huisstijl.

Voor huisartsenpraktijk Beers & Tigchelaar heb ik een informatiefolder ontworpen, zodat patiënten die niet helemaal online-onderlegd zijn deze folder bij hun telefoon kunnen leggen. Zo hebben ze de telefoonnummers en informatie altijd bij de hand. Voor de folder heb ik dezelfde kleuren en het logo gebruikt dat ik eerder heb ontwikkeld voor het aanpassen van de bestaande website van deze huisartsenpraktijk.

Brochure

Het kan natuurlijk dat je meer informatie kwijt wil, wat niet past op een flyer of in een folder. Kies dan voor een brochure. Dit is een boekje dat bestaat uit minimaal 4 pagina’s in diverse formaten, waarbij A4 het meest gebruikt wordt. Maar denk ook aan een opvallende vierkante brochure. Geniet, gelijmd of met een wire-O verbinding. Ik denk graag met je mee over de verschillende afwerkingen, dikte van het papier en het formaat. Met een brochure kun je alle kanten op. Denk aan een productbrochure, personeelsblad, clubblad, jaarverslag of een informatiebrochure over concerten en optredens.

Wat het doel ook is van je brochure, je wilt een aantrekkelijke en mooi opgemaakte brochure. Kleuren die bij elkaar passen en scherpe afbeeldingen. Alles in je huisstijl!  Een brochure heeft een hogere waarde en wordt vaak bewaard. De uitstraling zegt iets over je organisatie. Het is daarom belangrijk om de juiste keuze te maken in het ontwerp.

Professioneel ontwerp in jouw huisstijl

Als grafisch ontwerpbureau zet ik graag jouw ideeën om naar een fris en uniek ontwerp dat past bij je organisatie. Vormgeving met gevoel voor design en details. Wil je een professionele en originele flyer, folder of brochure die je doelgroep aanspreekt? Neem contact met mij op!

Bedrijfslogo ontwerpen

Bedrijfslogo ontwerpen

Waarom een bedrijfslogo ontwerpen dat past bij je huisstijl? Je huisstijl bestaat uit kleuren, lettertypes en vormen die passen bij je bedrijf en je doelgroep. Deze wil je terug laten komen in je logo. Het logo moet uitstralen waar je als bedrijf voor staat. Past het logo bij je doelgroep? Hier hou ik bij het ontwerpen van een logo rekening mee. Het gebruik van kleuren en lettertype zijn hierbij een belangrijke factor. Een krullerig logo met pasteltinten past bijvoorbeeld niet bij een mannenmerk. Kleuren die in het logo worden gebruikt zeggen veel over jouw product of dienst en hebben invloed op je doelgroep. Kleuren wekken een bepaalde associatie op. Rood staat bijvoorbeeld voor kracht, geel voor creativiteit, blauw straalt vertrouwen uit en groen wordt veel gebruikt in de gezondheidssector. Heb je nog geen huisstijl, dan help ik je hier graag mee!

 

Update ontwerp logo Signatures

Begin deze maand was het vijftien jaar geleden dat ik mijn bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel. Mijn bedrijfsnaam en de slogan had ik ongeveer een maand daarvoor bedacht: ‘Signatures – handtekeningen op het web’. Ik wilde aan de slag gaan met het bouwen van websites. Voor het logo ging ik op zoek naar iets dat een handtekening kon uitbeelden en zo kwam ik op mijn eerste bedrijfslogo. Waar ik op dat moment nog niet goed over na had gedacht, is dat het beeldmerk echt fotografisch was. Nadelen daarvan waren onder andere dat het lastig was om het met een transparante ondergrond te gebruiken en het in één kleur op de voetbaltenues van mijn zoons te laten drukken.

Toen het zevenjarig jubileum van Signatures in aantocht was in 2014, vond ik het tijd voor een flinke switch. Een logo met een kleiner beeldmerk en duidelijkere bedrijfsnaam. Tweekleurig, zodat het ook eenvoudiger in gebruik zou zijn met bijvoorbeeld maar één kleur. En natuurlijk als vectorbestand zonder achtergrond, zodat het ook oneindig groot gebruikt kan worden.

Beeldmerk of letters?

Je wilt niet alleen dat je logo er professioneel uitziet maar ook past bij je bedrijf. Voor mijn logo heb ik gekozen voor een combinatie van een beeldmerk en letters passend bij mijn huisstijl kleuren. Je haalt direct uit mijn logo wat ik als bedrijf doe. Een logo weerspiegelt waar je merk voor staat. Wie ben je als ondernemer en wat wil je uitstralen? Kies je nu voor een beeldmerk, letters of een combinatie van beide. Veel bedrijven kiezen voor letters, ook wel woordmerk genoemd, omdat je bedrijfsnaam uniek is. Dit zorgt direct voor herkenbaarheid. Door gebruik te maken van bijzondere lettertypes ontstaat er als het ware een beeldmerk. Het nadeel is dat je niet direct uit het woordmerk kunt halen wat je als bedrijf doet. Je kunt dan kiezen voor alleen een beeldmerk, maar als je nog geen grote naamsbekendheid hebt zegt een teken voor je doelgroep nog niet zoveel. Daarom is een combinatie van een beeldmerk en woordmerk een mooie optie.

Zelf een bedrijfslogo ontwerpen of uitbesteden?

Waarom zou je een bedrijfslogo laten ontwerpen als je dit ook zelf kan? Nou dat is heel simpel, een logo moet kloppen. Tuurlijk bespaar je geld door zelf een logo te maken, maar vergeet niet dat je logo invloed heeft op de eerste indruk van je bedrijf. Op al je merkmaterialen staat je logo. Denk aan je briefpapier, visitekaartje, verpakkingen, magazines, website, sociale media of brochures. Overal komt je logo weer terug. Het is een essentieel onderdeel van je merk en branding. Laat daarom je bedrijfslogo ontwerpen door een professioneel en onderscheid je hiermee van je concurrenten.

Professioneel design van je logo in verschillende bestandstypen

Het beste is om je logo te ontwerpen in programma’s als Photoshop of Illustrator. Als je geen expert bent in deze programma’s, ben je zelf lang bezig met het ontwerp. Je kunt natuurlijk ook gratis logo ontwerpprogramma’s gebruiken op internet. Het nadeel hiervan is dat de logo’s in een lage resolutie wordt aangeboden. Dit ziet er niet professioneel uit op drukwerk als brochures of visitekaartjes. Een ander probleem is dat het vaak niet mogelijk is om het logo zonder achtergrond te krijgen. Als je je logo door Signatures laat ontwerpen krijg je deze in de verschillende bestandstype JPG, PNG, PDF en EPS, geschikt voor al je online communicatie en drukwerk.

Wil jij ook een professioneel bedrijfslogo dat past bij de uitstraling van je organisatie of heeft jouw logo een update nodig, dan help ik je graag! Neem contact met mij op voor meer informatie of om een afspraak in te plannen.

Logo en huisstijl laten ontwerpen voor je nieuwe bedrijf

Logo en huisstijl laten ontwerpen voor je nieuwe bedrijf

Nog even en het nieuwe jaar begint. Een jaar vol nieuwe kansen en voor jou misschien wel een spannende nieuwe stap. Je eigen bedrijf starten! Waarschijnlijk heb je het ondernemingsplan al klaarliggen, vanuit welke locatie je gaat werken en hoe je de boekhouding gaat inrichten. Vergeet alleen niet het allerbelangrijkste. Je zichtbaarheid! Regel een mooie website, een uniek logo en een passende huisstijl. Je wilt natuurlijk wel dat je als bedrijf gezien wordt. Online wordt steeds belangrijker. Zeker in deze tijd. Zorg er dus voor dat je online opgemerkt en herkend wordt.

Zichtbaarheid met je huisstijl

Bij het starten van je bedrijf is een website en een huisstijl een must. Je maakt hiermee een eerste indruk naar je potentiële klanten. En dit moet perfect passen bij jouw nieuwe onderneming! Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en consistentie in al je communicatie. Hier hoort een logo bij. Je logo is het uithangbord van je bedrijf. Een professioneel logo wekt vertrouwen en dat zie je terug in je verkoop.

Professioneel logo ontwerpen

Wat wil je met je nieuwe bedrijf gaan uitstralen? Welke klanten wil je gaan trekken? Dit is belangrijk bij het ontwerp van een logo. Laat je je logo professioneel ontwerpen dan ontvang je deze in verschillende bestandsformaten geschikt voor online gebruik en voor drukwerk. Bij het ontwerp van een logo kun je kiezen uit een woordlogo, beeldlogo of een combinatie van een woord met een beeldmerk. Een woordlogo bestaat uit de volledige naam van je bedrijf in een gekozen lettertype en kleur. Denk bijvoorbeeld aan de logo’s van de HEMA, Nike of Facebook. Een beeldlogo bestaat alleen uit een symbool. Bij een combinatie van een beeldmerk met een woordmerk is je bedrijfsnaam samengevoegd met een symbool. Hierbij is je bedrijfsnaam altijd zichtbaar, maar is er ook ruimte voor een grafische weergave. Ben je een startende ondernemer dan adviseer ik altijd om te kiezen voor een woordmerk of een combinatie met een beeldmerk.

Logo en huisstijl laten ontwerpen of zelf doen?

Je kunt natuurlijk zelf een logo maken en een huisstijl bepalen. Als je zelf niet erg creatief bent of niet heel handig met grafische programma’s is het verstandiger om een professioneel bureau in te schakelen. Je krijgt dan een uniek origineel logo en een huisstijl dat herkenbaar is en past bij de identiteit van jouw bedrijf. Bij het ontwerp van je huisstijl gaat het om het bepalen van de typografie, kleuren, vormen en fotografiestijl. De huisstijl kun je gebruiken in al je online en offline communicatie. Denk aan visitekaartjes, website, flyers of social media.

Waarom is een huisstijl belangrijk voor je website?

Na het ontwerp van een logo en huisstijl komt de volgende stap: het ontwerpen van je website. Waarom is een huisstijl belangrijk voor je website? Juist door overal je huisstijl door te voeren creëer je herkenbaarheid. Je merk blijft bij het publiek hangen en ze raken ermee vertrouwd. Je website is je visitekaartje. Hierin laat je zien wat jou uniek maakt en waar je voor staat. Je huisstijl geeft jouw bezoeker een indruk van wie je bent als bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de kleuren die je gebruikt: blauw staat voor vertrouwen en integriteit, oranje voor humor en positiviteit terwijl rood staat voor passie en kracht. Kleuren wekken een bepaald gevoel en associatie op en je wilt natuurlijk dat dit past bij je bedrijf.

Professionele website laten maken

Je kunt bij een webdesigner je website laten maken in een op maat gemaakt CMS systeem. Dit is erg kostbaar en als startende ondernemer ook niet nodig. Bovendien kun je vaak zelf geen simpele aanpassingen doen zoals afbeeldingen wijzigen of teksten toevoegen. Het is daarom beter om te kiezen voor een WordPress CMS. Dit CMS wordt door veel midden- en kleinbedrijven gebruikt. Je kunt zelf een WordPress website maken, maar houdt er rekening mee dat zonder ervaring dit veel tijd kost. Tijd die je nu liever stopt in je eigen vak en passie. Ik maak een professionele website voor je in WordPress in jouw huisstijl.

Ga jij starten als nieuwe ondernemer of ben je net gestart? Laat mij je helpen met het ontwerpen van je logo, nieuwe website en huisstijl. Bel of mail mij!